Pertukaran nama Kementerian PELAJARAN Malaysia kepada Kementerian PENDIDIKAN Malaysia

Sebelum tahun 1998, KPM adalah singkatan bagi Kementerian Pendidikan Malaysia. Selepas itu ia ditukar kepada Kementerian Pelajaran Malaysia. Kemudian ia dipecahkan kepada dua kementerian iaitu satu untuk pelajaran rendah dan satu lagi untuk pelajaran tinggi.

Terbaru nama KPM kembali kepada Kementerian Pendidikan MalaysiaUntuk rekod, nama KPM telah ditukar sebanyak 3 kali setakat ini. 

Akhbar KOSMO melaporkan perubahan nama kementerian itu diluluskan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak setelah pakar bahasa sependapat istilah pendidikan lebih tepat berbanding pelajaran.

“Pakar bahasa berpendapat istilah pendidikan lebih tepat dan sebab itu Perdana Menteri bersetuju dan saya juga telah beritahu pegawai supaya menerimanya sebagai nama baharu, malah nama kementerian pendidikan juga pernah digunakan sebelum ini,” kata Menteri Pendidikan.

Pertukaran nama yang terbaru ini berkuatkuasa serta merta berdasarkan surat makluman daripada KPM bertarikh 12 Ogos 2013. Surat tersebut boleh di muat turun di laman rasmi KPM atau boleh terus muat turun di sini. Pertukaran ini juga melibatkan JPN dan PPD.

Surat makluman pertukaran nama


Antara pertukaran nama yang terlibat ialah:
                       
Pejabat Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia - kekal

Pejabat Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia - kekal

Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) - Jabatan Pendidikan Negeri

Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) - Pejabat Pendidikan Daerah

Pengarah/Timbalan Pengarah Pelajaran - Pengarah/Timbalan Pengarah Pendidikan

Pegawai Pelajaran Daerah - Pegawai Pendidikan Daerah



Terima Kasih

1 comment:

  1. Cikgu, bahasa Melayu dan Bahasa Malaysia pun ada bertukar ke termanya? Rasanya pada tahun 1997/1998 kalau tak silap. Maksud saya, nama cover buku teks.

    ReplyDelete